bedrijfsschap Horeca en Catering
Inloggen
Contact

Wij zijn het bedrijfschap Horeca. Wij verzamelen, ontwikkelen en delen informatie en inspiratie voor horecaprofessionals. Dit doen wij al bijna 60 jaar, maar nu ben jij sneller op de hoogte dan ooit. Dankzij onze internetactiviteiten! Hoe handig is dat. En leuk natuurlijk…

Wie zijn wij

Vergelijk uw bedrijf met collega-ondernemingen of classificeer uw hotel. Het is mogelijk op Mijn bedrijfschap.

Deze beveiligde omgeving is alleen toegankelijk voor bij het Bedrijfschap ingeschreven ondernemingen.

Inloggen

Postadres
Postbus 121
2700 AC Zoetermeer

T (079) 368 07 07
F (079) 361 73 12
info@kenniscentrumhoreca.nl

Bezoekadres
Baron de Coubertinlaan 6
2719 EL Zoetermeer

Route Sluiten

Conferentiehotel Kontakt der Kontinenten is een ontmoetingsplaats voor wereldburgers. Iedereen is welkom, ongeacht afkomst, denkwijze of religie. Kontakt der Kontinenten Training & Advies verzorgt in het kader van wereldburgerschap cursussen, trainingen en conferenties. De doelstelling is om mensen te interesseren voor mondiale vraagstukken, hen bewust te maken van hun wereldburgerschap en om hen te bewegen een bijdrage te leveren aan een meer duurzame en rechtvaardige samenleving.

Specificaties

Adres Amersfoortsestraat 20
3769 AS SOESTERBERG
Telefoonnummer 0346-351755
Website www.kdk-nl.org

Locatie

Hotelkamer

Veiligheid en privacy in de kamer

  • 100

    Alle kamers met eigen ingang.

    Basisnorm

    Met deze norm wordt enerzijds beoogd dat gasten hun kamer kunnen bereiken via een eigen ingang en niet bijvoorbeeld door eerst een andere kamer te doorkruisen. Anderzijds wordt beoogd slaapzalen, waarbij gasten doorgaans niet een kamer maar slechts een bed huren, te weren. Het aanduiden van een onderneming als hotel zal bij de consument bepaalde verwachtingen wekken omtrent een aantal minimum aanwezige voorzieningen. Zo wordt in het spraakgebruik het begrip hotel verbonden met de beschikbaarheid van onder meer een eigen kamer en niet met de verhuur van een bed op een slaapzaal. Onder slaapzalen worden niet begrepen familiekamers, suites en kamers met connecting door ten behoeve van gebruik door tot eenzelfde gezelschap behorende gasten.

  • 101

    Duidelijke aanduiding aan de buitenkant van alle kamers door nummer, naam of letter, etc.

    Basisnorm

  • 102

    Mogelijkheid tot afsluiten van de kamerdeur in alle kamers.

    Basisnorm

    Het moet gaan om een deur met slot en een eigen unieke sleutel voor de gast.

  • 104

    Extra afsluitmogelijkheden van kamerdeur in alle kamers.

    Keuzenorm

    Het gaat hier bijvoorbeeld om een extra slot of schuif waarmee de kamerdeur van binnen uit extra kan worden afgesloten.

  • 105

    Voorzieningen om inkijk te voorkomen (vitrage of soortgelijke voorziening) in alle kamers.

    Basisnorm

    Doel van de voorziening is dat overdag in voorkomende gevallen inkijk zoveel mogelijk wordt voorkomen, terwijl de gast wel naar buiten kan kijken. Uitzonderingen op deze regel moeten kunnen voorkomen als vitrage echt overbodig is omdat het gevaar van inkijk niet bestaat.

  • 106

    Gastenkluisje in de kamer of een gastenkluisje elders in het hotel.

    Keuzenorm

    Onder een gastenkluisje wordt verstaan een kluisje, geschikt voor het opbergen van bijvoorbeeld een paspoort, sieraden of een portefeuille, met een slot waarbij de gast beschikt over een eigen unieke sleutel. Bij deze norm mag het gastenkluisje ook elders in het hotel beschikbaar zijn, bijvoorbeeld binnen een centrale safe. In dat geval dient de gast over een eigen unieke sleutel van zijn eigen gastenkluisje (niet noodzakelijk van de centrale safe) te beschikken. Er moeten voldoende gastenkluisjes aanwezig zijn zodat aan de gemiddelde vraag in het hotel kan worden voldaan. Deze mogelijkheid moet in de hotelinformatie in de kamer zijn opgenomen.

  • 109

    De gast moet in alle kamers de mogelijkheid hebben met een niet-storen signaal aan te geven of de kamer door derden betreden mag worden.

    Keuzenorm

    Het niet storen signaal mag ook elektronisch zijn.

Verlichting en elektra in de kamer

  • 200

    Algemene verlichting in alle kamers.

    Basisnorm

  • 201

    Bij de ingang van alle kamers moet een schakelaar zitten voor de verlichting.

    Basisnorm

    Het kan hierbij gaan om bijvoorbeeld algemene verlichting of bedverlichting.

  • 202

    Verlichting geschikt om bij te lezen in bed, per slaapplaats te bedienen vanuit bed, in alle kamers.

    Basisnorm

  • 203

    Vrij stopcontact bij het bed, goed bereikbaar, in alle kamers.

    Keuzenorm

    Goed bereikbaar betekent in elk geval: niet onder het bed of achter het nachtkastje.

  • 204

    Bij het bed moet een schakelaar zitten voor de algemene verlichting, te bedienen vanuit bed, in alle kamers.

    Keuzenorm

Afmeting kamers

  • 300

    Tweepersoonskamer 17 m2 (geldt voor 90% van de kamers inclusief natte cel en voorportaal).

    Basisnorm

    Indien het om een basisnorm gaat behoeven hotels niet aan de oppervlaktenorm van 17 m2 te voldoen, indien zij tot 1 januari 2000 al in de betreffende categorie waren geclassificeerd op basis van de destijds in Nederland geldende Benelux-Hotelclassificatie. Voor deze norm wordt gemeten op functionele stahoogte (1.80m). Indien sprake is van een facultatieve norm kunnen hotels alleen punten behalen wanneer aan de hierboven genoemde oppervlaktemaat wordt voldaan. Alle tweepersoons kamers die na 1 januari 2000 als nieuwbouw zijn opgeleverd of zijn verbouwd (waarbij muren zijn verplaatst), moeten aan de oppervlaktenorm van 17 m2 voldoen.

  • 301

    Tweepersoonskamer 22 m² (geldt voor 90% van de kamers inclusief natte cel en voorportaal).

    Voldoet niet aan keuzenorm

    Indien het om een basisnorm gaat behoeven hotels niet aan de oppervlaktenorm van 22 m2 te voldoen, indien zij tot 1 januari 2000 al in de betreffende categorie waren geclassificeerd op basis van de destijds in Nederland geldende Benelux-Hotelclassificatie. Voor deze norm wordt gemeten op functionele stahoogte (1.80m). Indien sprake is van een facultatieve norm kunnen hotels alleen punten behalen wanneer aan de hierboven genoemde oppervlaktemaat wordt voldaan. Alle tweepersoons kamers die na 1 januari 2000 als nieuwbouw zijn opgeleverd of zijn verbouwd (waarbij muren zijn verplaatst), moeten aan de oppervlaktenorm van 22 m2 voldoen.

  • 302

    Tweepersoonskamer 26 m² (geldt voor 90% van de kamers inclusief natte cel en voorportaal).

    Voldoet niet aan keuzenorm

    Indien het om een basisnorm gaat behoeven hotels niet aan de oppervlaktenorm van 26 m2 te voldoen, indien zij tot 1 januari 2000 al in de betreffende categorie waren geclassificeerd op basis van de destijds in Nederland geldende Benelux-Hotelclassificatie. Voor deze norm wordt gemeten op functionele stahoogte (1.80m). Indien sprake is van een facultatieve norm kunnen hotels alleen punten behalen wanneer aan de hierboven genoemde oppervlaktemaat wordt voldaan. Alle tweepersoons kamers die na 1 januari 2000 als nieuwbouw zijn opgeleverd of zijn verbouwd (waarbij muren zijn verplaatst), moeten aan de oppervlaktenorm van 26 m2 voldoen.

  • 303

    25% van de hotelkamers beschikken over een voor gasten toegankelijk balkon in directe verbinding met de kamer.

    Voldoet niet aan keuzenorm

Daglicht in de kamer

  • 400

    Tenminste één doorzichtig raam op zichthoogte met daglicht in alle kamers.

    Basisnorm

    Het moet gaan om een raam als verbinding met de buitenwereld om daglicht binnen te laten en naar buiten te kunnen kijken. Het raam is geen onderdeel van een openslaande deur. De onderzijde van het raam zal zich op zijn hoogst op schouderhoogte bevinden (circa 1.50m).

  • 401

    Overgordijnen of soortgelijke voorziening in alle kamers.

    Basisnorm

    Het betreft hier gordijnen of een soortgelijke voorziening (bijvoorbeeld rolgordijnen) die de gast gebruikt als het donker wordt of als hij naar bed gaat en waar zowel van binnen als van buiten niet doorheen valt te zien. Onder soortgelijke voorziening kunnen bijvoorbeeld lamellen vallen, mits deze zoveel mogelijk verduisteren en inkijk van buitenaf verhinderen.

  • 402

    Niet lichtdoorlatende gordijnen of soortgelijke voorziening om ook overdag te kunnen verduisteren in alle kamers.

    Keuzenorm

    Het betreft hier gordijnen of een soortgelijke voorziening (bijvoorbeeld luiken aan de buitenzijde van het raam) die de kamer nagenoeg volledig verduisteren.

Luchtbehandeling in de kamer

  • 500

    In alle kamers een, per kamer individueel regelbare, verwarming.

    Basisnorm

    Mogelijkheid voor de gast om de verwarming aan en uit te zetten en de temperatuur enigszins te regelen.

  • 501

    In alle kamers kan of een raam of rooster open of er is een luchtverversingssysteem.

    Basisnorm

    Als het raam niet kan worden geopend dient het vervangende luchtverversingssysteem permanent te functioneren. Onder een luchtverversingssysteem wordt niet verstaan een (plafond) ventilator, omdat deze de lucht alleen verplaatst binnen de kamer en in het algemeen niet zorgt voor aan- en afvoer van verse lucht.

Bed en meubilair in de kamer

  • 600

    Bed of bedden naar rato van het aantal slaapplaatsen met matras, kussen en bijbehorend beddengoed in alle kamers.

    Basisnorm

    Als kussen geldt niet een rolkussen, omdat een dergelijk kussen doorgaans niet geschikt is om als hoofdkussen op bed te dienen. Bijbehorend beddengoed komt qua formaat overeen met het matras.

  • 601

    Extra deken (of dekbed) en kussen op verzoek.

    Basisnorm

    Deze mogelijkheid moet in de hotelinformatie in de kamer zijn opgenomen.

  • 602

    Extra kussen in alle kamers.

    Keuzenorm

    Het kussen moet zich in de kamer bevinden (bijvoorbeeld in de kast).

  • 603

    Bedden met een lengte van ten minste 2 meter lang en ten minste 90 cm breed per persoon in alle kamers.

    Keuzenorm

  • 604

    Babybed op verzoek.

    Basisnorm

    Het gaat hierbij om een babybed compleet met bijbehorend beddengoed. Deze mogelijkheid moet in de hotelinformatie in de kamer zijn opgenomen en bij de receptie worden aangegeven.

  • 605

    Eén zitplaats per logerende gast in alle kamers. Bij gebruik van een kamer door meer dan 2 gasten volstaan 2 zitplaatsen.

    Basisnorm

  • 606

    Eén fauteuil per logerende gast, die als zitplaats wordt gerekend in alle kamers.

    Keuzenorm

    Een fauteuil is een gemakkelijke en comfortabele zitplaats. Het is de bedoeling dat samen met de salontafel (norm 609) een zitje wordt gevormd, waarbij gasten tegenover elkaar kunnen zitten. De fauteuil per logerende gast moet in de kamer aanwezig zijn wanneer de gast arriveert.

  • 608

    Een tafel die mede dienst kan doen als schrijftafel en bijpassende stoel of fauteuil (die als een zitplaats/fauteuil wordt gerekend) met voldoende bureauverlichting in alle kamers.

    Basisnorm

    Van belang is dat de (schrijf)tafel en de stoel qua zithoogte bij elkaar passen en dat de (schrijf)tafel, qua formaat van het werkblad en door voldoende bureauverlichting, gebruik als schrijftafel mogelijk maakt.

  • 611

    Prullenbak in alle kamers.

    Basisnorm

  • 612

    Passpiegel in alle kamers.

    Basisnorm

    Een passpiegel is een spiegel waar de gast zichzelf (rechtop staande) van kruin tot en met voeten kan zien.

Kleding en bagage opbergen in de kamer

  • 700

    Kofferrek of soortgelijke voorziening in alle kamers.

    Keuzenorm

    Het betreft hier een meubelconstructie – eventueel opvouwbaar – waarop een koffer of overige bagage kan worden geplaatst en gemakkelijk kan worden in- en uitgepakt. Een bed geldt niet als een soortgelijke voorziening.

  • 701

    Hang-/legkast of een vergelijkbare voorziening voor het opbergen van kleding in alle kamers.

    Basisnorm

    Onder hang-/legkast wordt verstaan een daarvoor bestemde ruimte met een hanggedeelte, waarin een stang of roede is aangebracht met hangertjes, om kleding op te hangen. Het leggedeelte hoeft zich niet in dezelfde kast als het hanggedeelte te bevinden.

  • 704

    Strijkplank en strijkbout, met stoomfunctie, op verzoek.

    Keuzenorm

    Deze mogelijkheid moet in de hotelinformatie in de kamer zijn opgenomen.

Telecommunicatie in de kamer

  • 800

    Telefoon met een buitenlijn in alle kamers.

    Basisnorm

    Het gaat om een telefoon die ook gebruikt kan worden wanneer de receptie is gesloten.

  • 801

    Aansluiting voor datacommunicatie en ten minste één vrij stopcontact ten behoeve van een computer in alle kamers.

    Voldoet niet aan keuzenorm

    Van belang is dat deze aansluiting en het vrije stopcontact (al dan niet middels een verlengsnoer) bij de schrijftafel aanwezig zijn, zodat het voor de gast mogelijk is om aan de schrijftafel te kunnen werken. De gast moet de mogelijkheid hebben om eigen computerapparatuur aan te sluiten en te gebruiken.

  • 802

    Datacommunicatie; beschikbaarheid van meerdere verbindingen tegelijkertijd (spraak en data) alsmede twee vrije stopcontacten in alle kamers.

    Voldoet niet aan keuzenorm

    Van belang is dat deze aansluiting en de vrije stopcontacten (al dan niet middels een verlengsnoer) bij de schrijftafel aanwezig zijn, zodat het voor de gast mogelijk is om aan de schrijftafel de datacommunicatie te gebruiken. De gast moet de mogelijkheid hebben om eigen computerapparatuur aan te sluiten en te gebruiken. Voor een 5* hotels is een verlengsnoer niet afdoende.

  • 803

    Breedband datacommunicatie: beschikbaarheid van meerdere verbindingen tegelijkertijd (spraak en data) alsmede twee vrije stopcontacten in alle kamers.

    Keuzenorm

    Van belang is dat deze aansluiting en de vrije stopcontacten (al dan niet middels een verlengsnoer) bij de schrijftafel aanwezig zijn, zodat het voor de gast mogelijk is om aan de schrijftafel de datacommunicatie te gebruiken. De gast moet de mogelijkheid hebben om eigen computerapparatuur aan te sluiten en te gebruiken.

  • 805

    Telefax in alle kamers.

    Voldoet niet aan keuzenorm

  • 807

    Computer met internetaansluiting in alle kamers.

    Voldoet niet aan keuzenorm

    Het gaat hier om een gebruiksklare PC (al dan niet via een televisietoestel) met permanent beschikbare aansluiting voor datacommunicatie in alle kamers.

  • 808

    Antwoordapparaat in alle kamers (voicemail).

    Voldoet niet aan keuzenorm

  • 809

    Extra telefoon met buitenlijn in de privé-badgelegenheid van alle kamers.

    Voldoet niet aan keuzenorm

  • 810

    Op alle kamers staan minimaal 1 telefoontoestel op de schrijftafel en 1 telefoontoestel in de nabijheid van het bed, beiden met buitenlijn.

    Voldoet niet aan keuzenorm

    Het mag ook gaan om één draadloos toestel.

  • 812

    Printer in alle kamers.

    Voldoet niet aan keuzenorm

Audio en video in de kamer

  • 901

    Kleuren tv met afstandsbediening in alle kamers.

    Basisnorm

    De afstandsbediening van de televisie mag, bijvoorbeeld om reden van diefstalpreventie, bij het inchecken (al dan niet tegen betaling van een borgsom) aan de gast worden verstrekt. Van belang is dat de afstandbediening spontaan wordt overhandigd en niet op verzoek van de gast. Dit geldt niet voor 5*, daar dient de afstandsbediening van de televisie op alle kamers beschikbaar te zijn.

  • 902

    Radiokanalen in de kamer aanwezig.

    Basisnorm

    Indien de radiokanalen via de televisie worden aangeboden is het verplicht dat dit aan de gast kenbaar wordt gemaakt in de kamerinformatie.

  • 903

    Radio met vrije keuze van kanalen in alle kamers.

    Keuzenorm

    Hier is sprake van een afzonderlijk radiotoestel (al dan niet met CD-speler) en niet van radiokanalen via een televisietoestel omdat hierbij niet sprake is van vrije keuze van kanalen maar van keuze uit voorgeprogrammeerde kanalen.

Gastenartikelen in de kamer

  • 1000

    Douche-/badschuim en shampoo in alle kamers.

    Basisnorm

    Indien gebruik wordt gemaakt van een dispenser moet hierop de inhoud daarvan zijn vermeld.

  • 1001

    Basis assortiment verzorgingsartikelen (tandpasta, scheergerei e.d.) op verzoek.

    Keuzenorm

    Deze mogelijkheid moet in de hotelinformatie in de kamer zijn opgenomen.

  • 1005

    In alle kamers informatie over de aanvullende hoteldiensten.

    Basisnorm

    Met deze norm wordt beoogd dat de gast in de hotelkamer kennis kan nemen van alle aanvullende hoteldiensten, zoals alle voorzieningen en services die onder meer op verzoek van de gast worden geboden op grond van alle daartoe strekkende basis- en keuzenormen. De informatie moet duidelijk in de kamer aanwezig en voor de gast eenvoudig toegankelijk zijn. De informatie mag bijvoorbeeld ook via de televisie worden aangeboden, mits dit duidelijk aan de gast kenbaar wordt gemaakt.

  • 1008

    Paraplu in de kamer of op verzoek.

    Keuzenorm

    De paraplu is bij de receptie of in de kamer beschikbaar. Indien niet in de kamer aanwezig moet deze voorziening in de hotelinformatie in de kamer zijn opgenomen.

  • 1009

    Stekker-adapter op verzoek.

    Keuzenorm

    Deze mogelijkheid moet in de hotelinformatie in de kamer zijn opgenomen.

Wastafel in de kamer

  • 1100

    Wastafel met warm en koud stromend water en zeep in alle kamers.

    Basisnorm

  • 1101

    Wastafelspiegel in alle kamers.

    Basisnorm

    Onder wastafelspiegel wordt niet een, doorgaans qua formaat kleinere, scheerspiegel verstaan.

  • 1102

    Plaatsingsmogelijkheid voor toiletartikelen of toilettas in alle kamers.

    Basisnorm

  • 1103

    Wastafelverlichting in alle kamers.

    Basisnorm

    Van belang is dat de gast zichzelf, staande voor de wastafelspiegel, goed verlicht kan zien tijdens persoonlijke verzorging (zonder door de verlichting verblind te worden).

  • 1104

    Bij de wastafelspiegel een (scheer)stopcontact in alle kamers.

    Basisnorm

    Het stopcontact is bedoeld om de gast in staat te stellen zich te scheren of het haar te föhnen en zal zich minimaal op snoerafstand van de wastafelspiegel moeten bevinden. Het betreft hier een 220V aansluiting die ook voor bijvoorbeeld een föhn gebruikt kan worden.

  • 1105

    Eén handdoek en één badhanddoek per persoon in alle kamers.

    Basisnorm

  • 1107

    Een beker of glas per persoon in alle kamers.

    Basisnorm

Badgelegenheid in de kamer

  • 1201

    Alle kamers hebben prive-badgelegenheid en WC in verbinding met de slaapkamer (onder badgelegenheid wordt verstaan een afgescheiden ruimte, voorzien van een badkuip met handdouche of een douche, met voortdurend beschikbaar warm en koud stromend water

    Basisnorm

    Afgesloten met deur is niet noodzakelijk. Het moet daarbij wel gaan om architectonische oplossingen die stijlvol zijn. Een douchecabine in de kamer valt niet onder het begrip badgelegenheid als hier bedoeld.

  • 1202

    Badmat in prive-badgelegenheid in alle kamers.

    Keuzenorm

    Een badmat is bedoeld voor de gast om op te staan vóór en na het baden of douchen. De badmat is van textiel en wordt dagelijks verschoond.

  • 1203

    Handgreep voor in- en uitstappen in bad in alle kamers.

    Basisnorm

  • 1204

    Haarföhn op verzoek

    Basisnorm

    Deze mogelijkheid moet in de hotelinformatie in de kamer zijn opgenomen.

  • 1210

    Handdoek verwarming.

    Keuzenorm

Algemene voorzieningen in het hotel

Telecommunicatie in het hotel

  • 1600

    Mogelijkheid om op verzoek in het hotel gebruik te maken van een telefoon.

    Basisnorm

    Het gaat om een telefoon in het hotel en bijvoorbeeld niet om een openbare telefooncel buiten het hotel. Van belang is dat het hotel de privacy van de telefonerende gast zoveel mogelijk waarborgt. Deze mogelijkheid moet in de hotelinformatie in de kamer zijn opgenomen.

  • 1601

    Mogelijkheid om op verzoek in het hotel gebruik te maken van een telefax.

    Basisnorm

    De bedoeling is dat de gast de mogelijkheid heeft om faxberichten te verzenden en te ontvangen. Het gaat om een telefax in het hotel (en niet bijvoorbeeld in een nabijgelegen postagentschap). Deze mogelijkheid moet in de hotelinformatie in de kamer zijn opgenomen.

  • 1602

    Mogelijkheid om op verzoek in het hotel gebruik te maken van een computer met breedband internetaansluiting.

    Keuzenorm

    Het gaat om een computer in het hotel (en niet bijvoorbeeld in een nabijgelegen internetcafé). Deze mogelijkheid moet in de hotelinformatie in de kamer zijn opgenomen.

Bereikbaarheid in het hotel

  • 1700

    Gasten moeten een functionaris van het hotel 24u/24u kunnen bereiken.

    Basisnorm

    Primair wordt hieraan voldaan wanneer 24u/24u een functionaris in het hotel aanwezig is. Indien de functionaris van het hotel op sommige momenten echter alleen telefonisch bereikbaar is, moet het voor de gasten kenbaar zijn hoe de functionaris bereikt kan worden. De (wijze van) bereikbaarheid moet in de hotelinformatie in de kamer zijn opgenomen.

  • 1702

    Eigen parkeergelegenheid bij het hotel, voldoende voor minimaal 25% van totale aantal kamers.

    Keuzenorm

    In deze norm gaat het om eigen parkeergelegenheid zeer nabij het hotel en niet om een openbare gelegenheid of om een overdekte parkeergarage. Deze parkeermogelijkheid moet in de hotelinformatie in de kamer zijn opgenomen. De afstand tot het hotel mag maximaal 5 minuten lopen of 400 meter zijn.

  • 1706

    Bagagetransport op verzoek.

    Basisnorm

    Onder bagagetransport wordt verstaan het verplaatsen van bagage van en naar de kamer, onder meer bij vertrek en aankomst van de gast. Bij deze norm gebeurt dit op verzoek van de gast. Deze mogelijkheid moet in de hotelinformatie in de kamer zijn opgenomen en duidelijk zijn aangegeven bij de receptie.

  • 1708

    Gasten behoeven om hun kamer te bereiken niet meer dan 2 etages trap te lopen.

    Basisnorm

    Wanneer in het hotel een lift aanwezig is, dient het te gaan om een personenlift in het voor gasten toegankelijke deel van het hotel. Heel geringe niveauverschillen (maximaal 7 treden) zijn in voorkomende gevallen bij uitzondering acceptabel. Trappen in split-level kamers vallen niet onder deze normen en worden wel geaccepteerd.

  • 1710

    95% van de hotelkamers moet door de gast kunnen worden bereikt zonder traplopen.

    Keuzenorm

    Wanneer in het hotel een lift aanwezig is, dient het te gaan om een personenlift in het voor gasten toegankelijke deel van het hotel. Heel geringe niveauverschillen (maximaal 7 treden) zijn in voorkomende gevallen bij uitzondering acceptabel. Trappen in split-level kamers vallen niet onder deze normen en worden wel geaccepteerd.

  • 1711

    Stop- en losmogelijkheid bij de ingang van het hotel.

    Keuzenorm

    Met deze norm wordt beoogd om de gast bij aankomst en vertrek van het hotel de mogelijkheid te bieden om met zijn voertuig op een goed gemarkeerde plaats nabij de ingang van het hotel te stoppen, passagiers te laten in- en uitstappen en bagage te laden en te lossen.

Voorziening gehandicapte gasten in het hotel

  • 1800

    Entree toegankelijk voor rolstoelgebruikers.

    Keuzenorm

  • 1801

    Aangepaste algemene WC voor rolstoelgebruikers.

    Keuzenorm

    Hetzij separaat, hetzij geïntegreerd in bestaande toiletgroep.

  • 1802

    Aangepaste kamer voor rolstoelgebruikers.

    Keuzenorm

    In de kamer en badkamer dient de rolstoelgebruiker voldoende ruimte te hebben om te kunnen draaien. In de badkamer dienen hulpmiddelen aanwezig te zijn voor toiletgebruik en bad- of douchegebruik.

  • 1803

    Parkeerplaats met aanduiding gereserveerd voor rolstoelgebruikers.

    Keuzenorm

    Deze speciaal gemarkeerde parkeerplaats van het hotel, niet zijnde een openbare parkeerplaats voor invaliden, zal zijn berekend op gebruik door bijvoorbeeld een rolstoelgebruiker (extra ruimte voor in- en uitstappen en in- en uitladen van hulpmiddelen zoals een rolstoel.

Receptie

  • 1900

    Ingecheckte gasten moeten gedurende 24u/24u toegang hebben tot het hotel.

    Basisnorm

    Gasten moeten dagelijks op elk tijdstip van de dag van buiten komend hun kamer in het hotel kunnen bereiken en het hotel kunnen verlaten. De toegang kan worden verzekerd door verstrekking van een sleutel van een toegangsdeur tot het hotel of door aanwezigheid van een functionaris die de permanente toegang tot het hotel verzekert.

  • 1901

    Bij het receptiepersoneel is talenkennis aanwezig.

    Basisnorm

    Engels sprekend receptiepersoneel is te allen tijde beschikbaar voor gasten.

  • 1903

    Separate receptiebalie.

    Basisnorm

    Hieronder moet worden verstaan een receptiebalie die los staat van andere voorzieningen, zoals bijvoorbeeld de bar, waar gasten zich met volledige privacy moeten kunnen in- en uitschrijven en bijvoorbeeld sleutels kunnen meekrijgen of achterlaten.

  • 1904

    Receptieservice verzekerd door de fysieke aanwezigheid van een receptiebediende van 07.00 uur tot 23.00 uur en de fysieke aanwezigheid van een functionaris in of in de onmiddellijke nabijheid van het hotel (de functionaris is binnen maximaal 5 minute

    Voldoet niet aan keuzenorm

    Het gaat hier om een receptieservice die voorziet in een aanspreekpunt voor interne gasten en externe bezoekers en biedt waarborgen voor bereikbaarheid (bijvoorbeeld om late gasten binnen te laten en in te checken), rust en veiligheid in het hotel. Aan de norm wordt primair voldaan wanneer op de genoemde uren in het hotel een functionaris fysiek aanwezig is (de zogenaamde wakkere nachtportier). Hoewel eigenlijk minder gewenst, omdat hierdoor in zekere mate afbreuk wordt gedaan aan de borging van rust en veiligheid in het hotel, wordt niettemin de situatie geaccepteerd waarbij indirect contact mogelijk is tussen gast en de dienstdoende functionaris die zich in de onmiddellijke nabijheid van het hotel bevindt, bijvoorbeeld door toepassing van camera's, automatische deurontgrendeling, spraakcommunicatie en rookmelders die in direct contact staan met de betreffende functionaris. Van belang is ook dat binnen maximaal 5 minuten na een verzoek daartoe van de gast in het hotel een functionaris aanwezig is.

  • 1905

    Receptie- en conciërgeservice, 24u/24u geopend en fysiek bemand.

    Keuzenorm

    Deze norm gaat uit van een 24u/24u receptieservice die voorziet in een aanspreekpunt voor interne gasten en externe bezoekers en die waarborgen biedt voor bereikbaarheid, bijvoorbeeld om late gasten binnen te laten en in te checken, rust en veiligheid in het hotel. Naast de receptieservice wordt tevens 24u/24u conciërgeservice geboden.

  • 1906

    Zitgelegenheid bij de receptie.

    Keuzenorm

    De zitgelegenheid dient in de directe omgeving van receptie te zijn in bijvoorbeeld lobby of lounge.

  • 1907

    On-line reserveren van hotelkamers mogelijk met bevestiging.

    Keuzenorm

  • 1908

    Begeleiding van de gasten naar hun kamer bij check-in.

    Voldoet niet aan keuzenorm

    Het is de bedoeling dat dit spontaan aan de gast wordt aangeboden en niet op verzoek. Dit mag ook in combinatie met norm 1707 (bagagetransport aangeboden).

Betalingsservice

  • 2000

    Mogelijkheid tot het betalen middels chippen en/of pinnen.

    Basisnorm

  • 2001

    Minimaal 2 soorten creditcards worden geaccepteerd.

    Keuzenorm

    Deze mogelijkheid moet in de hotelinformatie in de kamer zijn opgenomen en duidelijk zijn aangegeven bij plaatsen in het hotel waar de gast betalingen verricht.

Eten en drinken in het hotel

Verkrijgbaarheid ontbijt

  • 2100

    Mogelijkheid tot het verkrijgen van een ontbijt.

    Basisnorm

    Wezenlijk kenmerk voor een hotel vanaf categorie 1-ster is de mogelijkheid dat de gast in het hotel een ontbijt kan nuttigen, in de hotelkamer of in een afzonderlijke zaal.

Verkrijgbaarheid dranken

  • 2200

    Dranken in het hotel verkrijgbaar.

    Basisnorm

    De dranken kunnen verkrijgbaar zijn in een afzonderlijke ruimte met bediening door personeel of bijvoorbeeld via een drankenautomaat worden aangeboden. Deze mogelijkheid moet in de hotelinformatie in de kamer zijn opgenomen.

  • 2205

    Bar met bediening door personeel in het hotel, met internationaal assortiment dranken.

    Keuzenorm

    Lounge met dezelfde functie moet ook mogelijk zijn. Deze mogelijkheid moet in de hotelinformatie in de kamer zijn opgenomen.

Verkrijgbaarheid maaltijden

  • 2302

    Voor gasten is er, tijdens openingsdagen van het hotel, een mogelijkheid om in een restaurant in het hotel te lunchen en te dineren.

    Keuzenorm

    Deze mogelijkheid moet in de hotelinformatie in de kamer zijn opgenomen.

  • 2304

    Op verzoek wordt rekening gehouden met dieetwensen.

    Keuzenorm

    Het gaat hierbij om alle veel voorkomende dieetwensen. Deze mogelijkheid moet uit de spijskaart blijken en tevens in de hotelinformatie in de kamer zijn opgenomen.

  • 2305

    Op verzoek wordt rekening gehouden met kindermenu.

    Keuzenorm

    Deze mogelijkheid moet uit de spijskaart blijken en tevens in de hotelinformatie in de kamer zijn opgenomen.

Overige

Overige voorzieningen in het hotel

  • 2401

    Niet-roken kamers in het hotel beschikbaar.

    Basisnorm

    Deze mogelijkheid moet in de hotelinformatie in de kamer zijn opgenomen of duidelijk bij de receptie zijn aangegeven.

  • 2402

    Vestiaire en/of garderobe.

    Keuzenorm

  • 2404

    Bagageruimte in het hotel (afgesloten of onder toezicht).

    Keuzenorm

  • 2405

    Schoenpoetsmachine in het hotel.

    Keuzenorm

    Bij aanwezigheid van één machine in het gebouw is het niet de bedoeling dat de machine in de dames WC of de heren WC wordt geplaatst, omdat dan niet alle gasten van het apparaat gebruik kunnen maken.

Overige services in het hotel

  • 2500

    Wekservice op verzoek.

    Basisnorm

    Het kan hier gaan om persoonlijke wekservice door de receptie. Deze mogelijkheid moet in de hotelinformatie in de kamer zijn opgenomen.

  • 2504

    Stomerijservice, wasserijservice en strijkservice 24u/24u.

    Keuzenorm

    In het weekeinde en op feestdagen zijn uitzonderingen met betreking tot de aangegeven tijden mogelijk. Deze mogelijkheid moet in de hotelinformatie in de kamer zijn opgenomen.

  • 2508

    Vervoer- en ticketreserveringen.

    Keuzenorm

    Deze mogelijkheid moet in de hotelinformatie in de kamer zijn opgenomen.

  • 2509

    Reserveren van bijvoorbeeld theater, bioscoop en musea bij de hotelreceptie.

    Keuzenorm

    Deze mogelijkheid moet in de hotelinformatie in de kamer zijn opgenomen.

Ontspanning en recreatie in het hotel

  • 2608

    Terras bij het hotel.

    Keuzenorm

    Het gaat om een terras van het hotel, compleet met tafels en stoelen, waar gasten kunnen zitten en desgewenst bijvoorbeeld een drankje kunnen bestellen.

  • 2612

    Mogelijkheid van huur van recreatieartikelen in het hotel.

    Keuzenorm

    Hierbij kan het bijvoorbeeld gaan om verhuur van fietsen of boten. Deze mogelijkheid moet in de hotelinformatie in de kamer zijn opgenomen.

Vergaderingen en banquets in het hotel

  • 2700

    Beschikbaarheid van vergaderzaal(zalen) in het hotel.

    Keuzenorm

    Deze mogelijkheid moet in de hotelinformatie in de kamer zijn opgenomen en bij de receptie worden aangegeven.

  • 2701

    Banquetfaciliteiten in het hotel.

    Keuzenorm

    Deze mogelijkheid moet in de hotelinformatie in de kamer zijn opgenomen en bij de receptie worden aangegeven.

  • 2702

    Professionele dienstverlening ten behoeve van zaal / banquetfaciliteiten.

    Keuzenorm

    Bedoeld wordt een permanente assistentie tijdens het zaalgebruik zoals ontvangst, hulp bij audio-visuele problemen, secretariële ondersteuning, continue F&B service etc.

Kwaliteit

Properheid en onderhoud

  • 2800

    De slaapkamer, het sanitair en de gemeenschappelijke ruimten in het hotel zijn proper.

    Basisnorm

    Voor hotels in alle sterrencategorieën geldt als belangrijk basisvereiste dat deze proper moeten zijn. In de uitvoering zal worden getoetst op een aantal onderdelen. Op alle onderdelen moet voldoende worden gescoord. Indien onvoldoende moet het hotel binnen de hersteltermijn van drie maanden, als bedoeld in artikel 7 vierde lid van de verordening, benodigde aanpassingen doen. Bij twijfel, indien niet eenduidig kan worden vastgesteld dat het onvoldoende is, krijgt het hotel het onderdeel als verbeterpunt aangereikt dat moet zijn aangepast vóór uiterlijk de eerstvolgende periodieke toetsing als bedoeld in artikel 7 eerste lid van de verordening.

  • 2801

    De slaapkamer, het sanitair en de gemeenschappelijke ruimten in het hotel verkeren in voldoende staat van onderhoud.

    Basisnorm

    Voor hotels in alle sterrencategorieën geldt als belangrijk basisvereiste dat deze voldoende onderhouden moeten zijn (onder meer heel, werkend en deugdelijk). In de uitvoering zal worden getoetst op een aantal onderdelen. Op alle onderdelen moet voldoende worden gescoord. Indien onvoldoende moet het hotel binnen de hersteltermijn van drie maanden, als bedoeld in artikel artikel 7 vierde lid van de verordening, benodigde aanpassingen doen. Bij twijfel, indien niet eenduidig kan worden vastgesteld dat het onvoldoende is, krijgt het hotel het onderdeel als verbeterpunt aangereikt dat moet zijn aangepast vóór uiterlijk de eerstvolgende periodieke toetsing als bedoeld in artikel 7 eerste lid van de verordening.

Gastvrijheid en gasttevredenheid

  • 2900

    De gastvrijheid en dienstbaarheid voldoen aan realistische verwachtingen van gasten.

    Basisnorm

    Gastvrijheid en dienstbaarheid behoren tot de meest elementaire en gezichtsbepalende aspecten van een hotel vanaf categorie 1-ster. In het belang van de gast en de hotellerie dienen deze aspecten in elk hotel in orde te zijn. Van belang is dat aan de gast een niveau van gastvrijheid en dienstbaarheid wordt geboden dat de gast in een hotel uit de betreffende sterrencategorie realistisch gezien, dat wil zeggen binnen redelijke grenzen, mag verwachten. Het zal hierbij gaan om aspecten als ontvangst, bejegening, service, omgang en om hulpvaardigheid. In algemene zin kan worden opgemerkt dat de gast ten aanzien van de genoemde aspecten hogere verwachtingen mag hebben naarmate het om een hotel uit een hogere categorie gaat. Omdat de genoemde aspecten in de uitvoering over het algemeen lastig zijn te toetsen, zal deze norm met name repressief worden aangewend ten aanzien van hotels waarin kennelijk in onvoldoende mate aandacht wordt geschonken aan het belang van de bedoelde aspecten, bijvoorbeeld wanneer herhaaldelijk gegrond door gasten wordt geklaagd over het in de ogen van de klagers tekortschietende niveau van de genoemde aspecten. In dat geval vindt toetsing plaats, naast een gesprek met de hoteldirectie over de aard en inhoud van de klachten en eventuele aanvullende afspraken over hoe de situatie in het hotel op korte termijn te verbeteren.

  • 2901

    Klachten van gasten worden geregistreerd en correct afgehandeld.

    Basisnorm

    Om de belangen van de gast in voldoende mate te kunnen beschermen is van belang dat de gast eventuele ontevredenheid over het hotel kan uiten door het indienen van een klacht bij de hoteldirectie. Wanneer door gasten klachten worden ingediend is het van belang dat deze door het hotel worden geregistreerd en vervolgens correct worden afgehandeld. Met correct wordt in dit verband niet bedoeld dat de gast naar aanleiding van de klacht per definitie gelijk moet krijgen, maar dat de klacht wordt afgehandeld op een nette en zakelijke wijze. Dit betekent dat de klacht in behandeling wordt genomen, serieus wordt beoordeeld, dat wordt gekeken naar mogelijkheden voor eventuele compensatie richting gast (indien hiervoor reden is) en dat de klacht binnen een redelijke termijn wordt afgehandeld met een reactie naar de klager.

  • 2902

    Gasten krijgen op verzoek inzage in de classificatienormen op basis waarvan aan het hotel sterren zijn toegekend.

    Basisnorm

    Het gaat hierbij zowel om inzage in de betreffende basisnormen als de keuzenormen waarmee het hotel punten heeft behaald. Bij de receptie is de lijst met classificatienormen van het hotel aanwezig om aan verzoeken van gasten om inzage in deze lijst te kunnen voldoen. Deze mogelijkheid moet in de hotelinformatie in de kamer zijn opgenomen of bij de receptie zijn aangegeven.

  • 2903

    Gasten krijgen op verzoek bij de receptie een gastenenqueteformulier van het hotel.

    Basisnorm

    De bedoeling van het formulier is om de gast op een laagdrempelige manier in staat te stellen positieve punten en klachten schriftelijk kenbaar te maken, waarmee de hoteldirectie de kwaliteit van het hotel verder kan verhogen. Bij de receptie zijn voorgedrukte gastenenquêteformulieren van het hotel aanwezig om aan verzoeken van gasten om een dergelijk formulier te kunnen voldoen. Deze mogelijkheid moet in de hotelinformatie in de kamer zijn opgenomen of bij de receptie zijn aangegeven.

Niveau en uitstraling

  • 3002

    De inrichting en uitstraling van een middenklasse hotel voldoen aan realistische verwachtingen van hotelgasten.

    Basisnorm

    Het interieur is comfortabel en goed op elkaar afgestemd, onderscheidend door het gevoel van rust en kalmte, het ontwerp van het gebouw is redelijk neutraal tot attractief.