Een origineel welkomstgeschenk in het hotel. Zo doe je net dat beetje extra voor je gasten!

Misschien ligt er al een geschenkje op de kamer, maar je wilt weleens wat anders. Of misschien wil je heel graag een geschenkje aanbieden? Een welkomstgeschenk, niet verplicht maar hotelgasten kunnen dit ontzettend waarderen. Maar wat is nu origineel? Verse bloemen op de kamer? Chocolaatje op het kussen? Denken jullie na om namens het hotel de gasten te ontvangen met een welkomstgeschenk, maar weet je nog niet hoe? Laat je inspireren door onze tips voor jouw persoonlijk welkomstgeschenk!

Tijdens het inchecken

Het kan helemaal vol lopen bij de receptie, inchecken kan immers pas vanaf een bepaalde tijd en met een beetje geluk komt iedereen tegelijk. Gasten kunnen soms wat ongeduldig worden als ze lang moeten wachten. Zo help je het wachten te verzachten:

  1. Verwelkom de gasten bij de receptie met een welkomstdrankje in de lobby of lounge. Zo kan jij de gasten rustig inchecken terwijl zij genieten van een drankje.
  2. Geef de gasten bij het inchecken een bon voor bijvoorbeeld en gebakje van het huis. Je zult zien dat gasten enthousiast zullen reageren. Uiteraard kun je meerdere bonnen maken waar je verschillende dingen mee weggeeft.
  3. Er zijn altijd plekken te ontdekken en te doen in de nabije omgeving van het hotel. Maak een persoonlijk boekje met leuke plekken en weetjes in de buurt.

 

Op de kamer

Je probeert er als hotel altijd voor te zorgen dat gasten zich welkom en thuis voelen op hun hotelkamer. Een mini cadeautje op de kamer werkt altijd! Bevind het hotel zich in een historische omgeving? Hangt er nieuwe kunst aan de muren? Is het een familiehotel? Welk van deze ideeën past bij jouw hotel?

  1. Flesje wijn met snacks op de kamer zodra de gasten inchecken. Zonder dat de gast het door heeft zorgen jullie voor een koude fles wijn met een snackje.
  2. Ontwerp een ansichtkaart van het hotel zoals het vroeger was. Schrijf op de achterkant een leuk weetje over het hotel.
  3. Vers fruit (tros druiven, appel, vers gesneden)
  4. Popcorn, chocolade, zoutjes (dit kan afhankelijk zijn de inchecktijd) op de kamer
  5. Mini tube zonnecrème van het hotel (bijvoorbeeld bij een strandhotel)
  6. Een knuffeltje voor kleine kinderen of andere gadgets voor kinderen. Bij de reservering is al bekend hoe oud het kindje is dus hier kun je op in spelen.
  7. Cadeautjes in een doosje gevuld met: bruistablet, snoepjes, koekjes, zaadjes uit eigen tuin, als je het doosje uitvouwt is het een waardebon voor iets in het hotel. Afhankelijk van het concept en faciliteiten van het hotel.

Tijdens het uitchecken

Het uitchecken is vaak tegen het eind van de ochtend. Dit kan nog weleens zorgen voor wat oponthoud. Door ook tijdens het uitchecken iets voor de gasten te doen geef je net dat extraatje wat de hotelbeleving positief zal beïnvloeden.

  1. Lekkernij in een zakje voor onderweg. Maken jullie zelf de koekjes in het hotel? Maak een kleine verpakking met een kaartje van het hotel en geef dit mee aan je gasten.
  2. Een cadeaubon voor iets lekkers tijdens een volgend verblijf. Gasten zullen bij een volgende boeking altijd aan het hotel denken.
  3. Een herinnering van het hotel (sleutelhanger, tasje met tijdschrift). Is er veel te beleven in en rondom het hotel? Gasten kijken er graag nog eens op terug.